Yoga & Meditation

 

 

- den äldsta formen av personlig utveckling –

anisha Friskvård-Häsloanalys-Yoga-Meditation-Personlig Utveckling

 

 

YOGA OCH MEDITATION

Hatha yoga

är en klassisk yogaform som inehåller asanas(kroppspositioner),

pranayama(andningsövningar) och meditation. Under klassen blandas

mjuka övningar för smidighet och lite tuffare övningar för styrka,balans och focus.

I varje pass ingår även olika andningsövningar och kortare meditation/avslappning.

Förutom att Yogan ger kroppen styrka och smidighet, reduceras stresshormonerna kraftigt redan efter 1 timmes träning. De olika ställningar,asanas,har en positiv inverkan på inre organ och cirkulationen.

 

Pranayama- (medveten andning)

fungerar som en bro mellan kropp och själ. Andnigsträning lugnar sinnet, ökar koncentrationen, reglerar blodtrycket, samt gör att kroppen tillgodogör sig

mycket syre.

 

Meditation

Träning av sinnet, du blir lugnare och mer balanserad i stressade situationer.

Immunförsvaret stimuleras genom att hormonproduktionen till hypotalamus ökar.

Under meditation balanseras hjärnhalvorna vilket leder till ett inre lugn.

Vid regelbunden meditation kan detta tillstånd permanentas. Vi använder oss av olika guidade meditations tekniker som varierar från gång till gång

 

PRAKTISK INFO ang pris och bokning

 

ACTIC (Högdalen) www.actic.se

Eriksdal Bad& Idrottshall:(Skanstull) klicka här.

 

 

SCHEMA

DAG TID KLASS PLATS

Tisdag 18.30-19.30 Hatha Yoga ACTIC Högdalen

Tisdag 19.30-20.20 Meditation ACTIC Högdalen

Onsdag 17.45-18.35 Gravid Yoga Eriksdalsbadet

Onsdag 18.45-20.00 Hatha Yoga Eriksdalsbadet

 

 

 

 

 

 

 

Gravid Yoga

Gravidyogan förbereder dig mentalt & fysikt inför förlossningen, den främjar välmående och hjälper dig att undvika problem som ex ryggont, stress och sömnsvårigheter. Upplägget kan variera lite från gång till gång beroende hur deltagaren mår. Passet är totalt kravlöst, ibland kan deltagaren bara ligga och vila under hela passet och ta del av den harmoniska och avslappnande miljön. Vi går igenom olika asanas,anpassade till din gravida kropp,stärkande övningar för bäckenet, andningsövningar och djupavslappning. Genom de olika asanas stärker du kroppen samt ökar energin och blodcirkulationen Andningsövningarna kan du senare använda dig av under förlossningen och avslappningsövningar hjälper dig att hålla dig lungn i stressiga situationer.

 

Mamma/baby Yoga

Mamma/baby yogan är för nyförlösta mammor för att bygga upp och stärka kroppen efter förlossningen

men även att lösa upp spänningar som kan komma från

att man bär på bebisen mycket eller har suttit i en obekväm amnings ställning.Vi kommer även att fokusera på områden som bäckenbotten, mage och rygg.

Yogapasset sker i ett lungt tempo där utrymme ges även till bebisen..behöver man amma eller byta blöja är det bara för mamman att ta en paus. Under passet vill vi skapa en mysig stund för både mamman och bebisen. Du kan börja med yogan helst när du gjort efterkontrollen, men känner du dig bra och redo för att träna är du också välkommen.